Dashboards Sociaal Domein

Dashboard
Datagedreven Werken
Zorgpaden

Gemeente Amersfoort houdt grip op werkprocessen zorgvoorziening

In de drukke wereld van zorgadministratie, is grip op werkprocessen cruciaal. De teams Zorgadministratie en FinZorg van Gemeente Amersfoort staan voor de uitdagende taak om de uitvoering van de voorziening Wmo en Jeugd efficiënt te verwerken en af te handelen. Dit proces, dat van registratie tot afhandeling loopt, kostte veel tijd en was gevoelig voor fouten. In samenwerking met InIn heeft de gemeente hiervoor een oplossing gevonden om tijdig bij te sturen op doelstellingen en resultaten metDashboards voor het Sociaal Domein.

Het team van InIn heeft met de beschikbare data en inzichten gebruiksvriendelijke en overzichtelijke dashboards gecreëerd. Dankzij deze dashboards kunnen de teams Zorgadministratie en FinZorg nu wekelijks actuele overzichten raadplegen en proactief sturen op doelstellingen en resultaten.

Case Dashboard Sociaal Domein - InIn

Van data uit verschillende bronnen naar overzicht op het dashboard

Elke registratie of verwerking in het werkproces van het Sociaal Domein genereert data op verschillende plekken. Deze data werd via Excel-sheets samengevoegd om overzichten te produceren over de verwerkingen, facturatie tot en met de controle op de boekhouding. Een terugkerende taak die veel tijd vroeg van de teams binnen de gemeente. “Hoe kunnen we deze data samenbrengen in overzichtelijke dashboards zodat we een goed overzicht hebben op het proces, sneller monitoren, controleren en rapportages kunnen maken?” Met deze vraag klopte de gemeente Amersfoort bij InIn aan.

Het dashboard maakt status, resultaten en KPI’s zichtbaar

Je kunt vrijwel alles zichtbaar maken in een dashboard, waardoor er van overzicht en gemakkelijke navigatie niets meer overblijft. Door goed te luisteren naar de vragen uit de organisatie en te kijken naar de werkwijze en randvoorwaarden, was het voor InIn mogelijk de beste dataoplossing te realiseren. Het resultaat? Een gebruiksvriendelijk dashboard dat niet alleen de KPI’s over verwerkingen of doorlooptijden zichtbaar en visueel maakt, maar ook ondersteunt bij het uitvoeren van administratieve controles of het maken van rapportages.

“Het is voor ons wel duidelijk dat InIn data begrijpt. Alle gebruikers ervaren elke dag het gemak van een snelle navigatie naar gewenste informatie. Al onze vragen en wensen zijn vertaald in de dashboards.” – Menno Koelewijn, Teamcoördinator Zorgadministratie

Prognosemodel declaraties

Na de succesvolle afronding van de dashboards, stond het vervolgproject al kaar. InIn kon direct aan de slag om de informatievoorziening over het administratieve proces verder te automatiseren met een prognosemodel. Dit prognosemodel stelt de finance afdeling aan het begin van elk jaar in staat een schatting te maken van de (nog) niet ontvangen declaraties van zorgleveranciers voor de jaarrekening. Het onderhoud op data houdt alle overzichten altijd actueel, zelfs als data tijdens een werkproces aangepast wordt. Volgens het team van de gemeente Amersfoort verrijkt het prognosemodel interne rapportage en biedt het dashboard ook informatie als input voor de accountgesprekken met zorgaanbieders.

Datagedreven werken, een waardevolle ervaring

De samenwerking met InIn was voor Gemeente Amersfoort een leercurve: van handmatig samengestelde Excelsheets naar het werken met data via slimme dashboards. Terugkerende taken zijn nu geautomatiseerd waarbij het mogelijk is om vooruit te kijken. De werkprocessen zijn minder foutgevoelig en er is ruimte om tijdig bij te sturen. Het succes van de oplossingen vereiste goede werkafspraken en consistentie in manier van werken. Nu is goed te zien dat door regelmatig gebruik van het dashboard, ook de kennis over het werken met data toeneemt.

Waarom gemeenten voor InIn kiezen

Transformeer, net als de gemeente Amersfoort, jouw organisatie met een datagedreven oplossing:

  • We helpen je de beste resultaten te halen uit beschikbare data
  • Onze dashboards zijn het resultaat voor een betere besluitvorming, efficiëntie en hogere productiviteit.
  • Datagedreven werken met gebruiksvriendelijke (UX) oplossingen, waar iedereen mee overweg kan.

Hoe kunnen we jou helpen?

Menu